DIY

Bivokspellets

Reklame

Hei! Bivokspellets er et naturlig produkt laget av nettopp bivoks. Bivokspellets kan du bruke til veldig mange ulike produkter, og jeg vil gi deg oppskriften på tre slike produkter nå. Rosekremen jeg har nevnt i et tidligere innlegg (et plastfritt bad) inneholder også bivokspellets, og den er virkelig å anbefale! Kremen tar litt lenger tid å lage enn produktene jeg ramser opp under, så disse produktene er enkle å lage i tillegg til at de lukter godt, er plastfri og er morsom å bruke. Hva er vel ikke å like ved det? I tillegg får du kjøpt alt av ingredienser hos BeEco!

bivokspellets
Gule og hvite bivokspellets kan brukes til så mangt. De hvite egner seg best til bivokspapir da de ikke lager gulskjær på stoffet.

Alle tre produktene under lages i vannbad, så ha en kjele og bolle som tåler varmen klar. Og noe av tre til å røre med, for eksempel spisepinner som jeg har brukt. Det er også viktig at du tørker av bollen som står i vannbadet på utsiden, før noe helles oppi formen. Da slipper du at vann blir med oppi formen.

Lys av bivokspellets

avkjøling

Å ha levende lys i stua er jo veldig koselig når det er mørkt ute, og å lage lys av bivokspellets er fryktelig enkelt! Det du trenger er bivokspellets, form og veke.

Ha pelletsene i bollen og la de smelte over vannbadet. Når alt er flytende heller du det i formen. Jeg hadde noen tomme telysformer som jeg fylte opp igjen. For å fylle en slik form trengte jeg 15-20 g bivokspellets, så vær klar over at du trenger mer bivoks enn du tror.

ferdig
De ferdige lysene. Det lengst til høyre er laget av restene fra et kubbelys, de andre er av bivokspellets.

Bivokspapir

Jeg bruker bivokspapir hver dag. Brødet mitt er pakket inn i det både på kjøkkenbenken og i fryseren, nistepakka blir pakket inn i det og om det er noen rester fra middgaen blir bollen dekket med bivokspapir. Ost, som for eksempel parmesan, kan også godt pakkes inn i matpapir og bivokspapir i kjøleskapet, slik at den får luft. I plast har jo ost en tendens til å mugne ganske fort. For å lage eget bivokspapir trenger du:

Tynt bomullsstoff, saks, målebånd, pensel og bakepapir.

Til selve blandingen trenger du 30 g hvite bivokspellets, 1 ss jojobaolje og 30 g treharpiks. Bruk alltid like mye treharpiks som bivokspellets. De hvite bivokspelletsene fungerer best på lyst stoff, da det ikke setter noen farge. Jeg laget bivokspapir på hvitt stoff nå, og med hvite pellets er stoffet fortsatt hvitt når det er ferdig.

unnamed
Det som trengs for å lage bivokspapir. Effektiv bruk at restestoff!

Fremgangsmåte:

  1. Mål opp stoffbiter i passe store deler. Jeg lagde store stykker nå, og de ble 30×41 og 32×32. Større stykker krever mer bivoksblanding, og dette var så langt blandingen min rakk.
  2. Smelt bivokspelletsene og treharpiksen i vannbad. Treharpiksen tar litt lenger tid å smelte, så vær tålmodig. Mens du venter på dette kan du jo gå videre til steg 3.
  3. Stryk stoffbitene og skru på ovnen på 50-55 grader. Dekk en ovnsplate med bakepapir og vent til blandingen i vannbadet er smeltet.

penslet4. Bruk pensel og smør på stoffet som ligger klart på plata. Blandingen stivner fort, så ikke hell over stoffet, bare bruk penselen. Smør på til du ser at stoffet er dekket og så setter du plata i ovnen 5-6 minutter.

5. Når voksen er smeltet inn i stoffet kan du ta det ut av ovnen og henge det til tørk. Jeg har ikke klesklyper, så jeg legger det bare oppå tørkestativet.

ferdig
De ferdige papirene dekker brødet mitt og en medium stor bolle.

Om du ikke vil lage eget bivokspapir får du kjøpt flere størrelser i mange ulike størrelser i nettbutikken til BeEco!

Enkel leppepomade

Her trenger du 1 del gule bivokspellets, 2 deler kakaosmør og 2 deler kokosolje i tillegg til 25 dråper eterisk olje. Jeg brukte eukalyptus. Ha alt utenom eterisk olje i en bolle over vannbad. 1 del regnet jeg som 1 ss her, men det ble mye leppepomade!

vannbad
Ingrediensene godgjør seg i vannbadet før den eteriske oljen blir tilsatt.

Når alt er flytende over vannbadet skrur du av varmen på plata og rører inn den eteriske oljen. Nå er blandingen klar til å helles i formen.Jeg brukte en pastilleske fra TGR, men her kan du bare bruke det du har.

avkjøling
Den ferdige blandingen står til avkjøling i formen sin. Gleder meg til å bruke den!

I dette innlegget er det restestoff som får et nytt liv som noe praktisk og holdbart. I mitt neste innlegg vil jeg sette fokus på bruken av restegarn og min favoritt å bruke restegarnet på er; sokker! I neste innlegg kommer derfor oppskriften på både dame og herresokker 🙂

9 tanker om “Bivokspellets”

  1. Tilbaketråkk: 8. Müsli – Hjemmelaget
  2. Spennende, dette har jeg ikke gjort før, så det må jeg prøve. Hvor varig er bivokspapiret? Kan det vaskes, eller tørker man bare av det som en voksduk?

    Liker

    1. Det er veldig gøy å lage det selv 🙂 Mine bivokspapir (både hjemmelagde og kjøpte) har jeg hatt i 2-2,5 år, og de holder koken enda. Om selve voksbelegget skulle begynne å bli slitt kan du legge papiret i ovnen slik at voksen smelter inn i stoffet på nytt. Enkelt å vedlikeholde bivokspapir 🙂 Og du kan vaske det med såpe og lunkent vann. Bruker du varmt vann smelter voksbelegget!

      Liker

Legg igjen en kommentar